27 ژوئیه 2023 - چندین نشانگر زیستی به عنوان شاخص های پیش آگهی در بین افراد مبتلا به دیابت و بیماری عروق کرونر (CAD) مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه، تعیین ارزش پیش آگهی تعداد نوتروفیل ها و نمره ی[1] Gensini، در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) و سندرم حاد کرونری(ACS) تحت مداخله عروق کرونر از راه پوست (PCI) بود.

در مجموع 694 نفر که بطور همزمان به سندرم حاد عروق کرونر و دیابت نوع 2 مبتلا بودند و HBA1c بالایی داشتند، تحت مداخله عروق کرونر از راه پوست (PCI)قرار گرفتند. برای ارزیابی همبستگی، از تخمین همبستگی رتبه اسپیرمن استفاده شد. رگرسیون چند متغیره کاکس و تحلیل کاپلان مایر، برای شناسایی ویژگی‌های مرتبط با حوادث ناگوار قلبی عروقی و عروق مغزی (MACCEs) و بقای بیمار، استفاده شد. اثرات شاخص های تک و چند عاملی بر MACCE از طریق تجزیه و تحلیل منحنی مشخصه عملکرد گیرنده ارزیابی شد.

محققان دریافتند که نمره ی Gensini و تعداد نوتروفیل بین گروه‌های MACCE و غیر MACCE در بین بیمارانی که همزمان ACS و T2DM با HBA1c بالا داشتند و تحت مداخله ی PCI قرار گرفتند، تفاوت معنی‌داری داشت(0.001P<).نمره ی Gensini و تعداد نوتروفیل به شدت با MACCEs مرتبط بود(log-rank، 0.001P<).

بر اساس تحلیل رگرسیون چند متغیره کاکس، نمره ی Gensini و تعداد نوتروفیل‌ها، به تنهایی یا در ترکیب با هم، پیش‌بینی‌کننده‌های MACCE بودند(نسبت خطر تعدیل شده به ترتیب 1.005 و 1.512). نمره ی Gensini به شدت با تعداد نوتروفیل ها مرتبط بود. سطح زیر تجزیه و تحلیل منحنی مشخصه عملکرد گیرنده نشان داد که ترکیب عوامل چند متغیره، وقوع MACCE را بهتر از هر متغیر منفرد پیش‌بینی می‌کند.

در بیماران مبتلا بهT2DM و ACS با HBA1c بالا که تحت PCI قرار گرفتند، هر دو نمره Gensini و تعداد نوتروفیل ها پیش بینی کننده مستقل پیامدها بودند. ترکیب هر دو پیش‌بینی‌کننده، قابلیت پیش‌بینی بالاتری دارد.

این یافته ها در مجله Cardiovascular Innovations and Applications منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-07-prognostic-indicators-people-diabetes-coronary.html

 



[1]نمره جنسینی به طور کامل تعداد، محل و درجه تنگی ضایعات عروق کرونر را در نظر می گیرد که استاندارد ارزیابی علمی تری از ضایعات عروق کرونر است،در عین حال، این سیستم امتیازدهی به طور گسترده در مطالعات مرتبط در مورد نتایج بالینیCAD استفاده شده است.